اقتباس از رمان برای نمایشنامه رادیویی

پایان نامه
چکیده

شاید داوری راجع به اصلیت یا وفاداری به متن،غیر دقیق و متاثر از داوری های ارزشی پیرامون ارزش هنری ادبیات و نمایش رادیویی باشد(خصوصاًً وقتی متنی کلاسیک برای مخاطبان عمومی رادیو تبدیل می شود)از سوی دیگر مقایسه راهبرد های روایی برای ایجاد تغییرات اساسی بهتر شاید در روند انتقال بسیار راحت باشد. با توجه به اقتباس های متعددی که از متون ادبی از جمله رمان در نمایش های رادیویی صورت گرفته است ولی همچنان الگوی مشخصی برای انجام این کار بدست نیامده است گفتگو (دیالوگ) در داستان و رمان لزوما نمایشی (دراماتیک) نیست و نیازی به رعایت قابلیت فهم شنیداری جملات و عبارات وجود ندارد. خواننده داستان فرصت بازگشت و مطالعه مجدد سطور خوانده شده را دارد. اما گفتگوی نمایشی، در نمایشنامه رادیویی ، باید پس از ادا از زبان بازیگر و در نخستین مواجهه توسط مخاطب شنیده شود و بلافاصله معنای ظاهری کلام دریافت شود، حتی اگر درک ژرفا و عمق معنی گفتار به تاخیر افتد و به مدد ملازم شدنش با عمل نمایشی و آشکار شدن نتیجه کشمکش باشد. در این پژوهش سعی خواهد شد با انتخاب آثار فاخر و ارزشمند در عرصه ادبیات و رمان بتوانیم مباحث نظری اقتباس در نمایش رادیویی را بررسی کنیم. بررسی نقاط اشتراک و افتراق جهان ادبیات و جهان رادیو همینطور چگونگی تبدیل زبان نوشتار به زبان گفتار از دغدغه های اصلی اینپژوهش بوده است وهمینطور ارائه کردن چهارچوب نظری برای بدست آوردن یک الگوی مناسب جهت اقتباس از رمان برای نمایشهای رادیویی مد نظر پژوهش می باشد.و همینطور جایگاه مخاطب وچگونگی دریافت اثر ادبی در مدیوم نمایش رادیویی نیز مورد بررسی قرار می گیرد. کلید واژگان: اقتباس-رمان-نمایش رادیویی-رادیو-نمایش

منابع مشابه

بررسی چگونگی اقتباس از رمان جنایی برای نمایشنامه خوش ساخت

در این تحقیق سعی شده است، با کندوکاو در ساختار و تجزیه و تحلیل عناصر ادبی رمان و نمایشنامه، موارد مشابهت یا افتراق آنها را پیدا کرده و سپس با تکیه بر تئوری های اقتباس، روندی برای رسیدن به اقتباسی نمایشی از یک رمان بدست آید. از میان رمان ها به ژانر ادبیات جنایی که شباهت هایی از منظر تکنیک و همچنین تماتیک با نمایشنامه خوش ساخت دارد،پرداخته شده و نیز نمایشنامه خوش ساخت به عنوان الگویی از نمایشنامه...

بررسی ظرفیت‌های نمایشی حکایت «زن پارسا»ی الهی‌نامه عطار برای اقتباس نمایشنامه

نگاهی به سابقة اقتباس از متون ادبی در هنرهای نمایشی­ ازجمله سینما، تلویزیون و تئاتر در جهان نشان می­دهد که اقتباس می­تواند خلأهای متنی موجود در بخش تئاتر و سایر انواع نمایش را به بهترین وجه پر کند. در ادبیات فارسی، به ­رغم توصیفی بودن متون ادبی، کم نیستند آثاری که ظرفیت­های نمایشی زیادی دارند و می­توان با بهره­گیری از آن­ها به غنای متون نمایشی افزود. یکی از این آثار که به دلیل شهرت منطق‌الطیر و...

متن کامل

ترجمه؛ گونه‏ ای اقتباس (مطالعه موردی: اقتباس سینمایی از رمان آلیس در سرزمین عجایب)

اقتباس حوزه‏ای جدید در مطالعات ادبی بینامتنی است که یکی از موضوعات آن بررسی چگونگی ترجمه متن و تبدیل آن به دیگر رسانه‏ هاست. پژوهشگران این حوزه تبدیل متن ادبی به فیلم و دیگر رسانه‏‌ها را نوعی ترجمه می‌دانند که در آن نشانه‏ های کلامی به نشانه‌های غیر کلامی تبدیل‏ می‌شود. رمان آلیس در سرزمین عجایب یکی از آثاری است که، قتباس‏های سینمایی گوناگونی از آن صورت گرفته‏است. هدف ما در پژوهش حاضر، بررسی تغ...

متن کامل

بررسی اقتباس از داستان کوتاه برای نمایش رادیویی

تبدیل ادبیات داستانی به ادبیات دراماتیک یکی از مهم ترین اشکال نگارش در رسانه های مختلف است. رادیو به عنوان یک رسانه قدرتمند در جهان امروز جایگاه ویژه ای در اذهان مخاطبان دارد و نمایش رادیویی یکی از انواع برنامه های رادیویی است که می تواند اهداف کوتاه مدت و طولانی مدت برنامه سازان را محقق سازد. آنچه ذهن مؤلف را به خود مشغول کرده چگونگی کاربرد داستان های کوتاه ایرانی و خارجی جهت اقتباس برای نمای...

15 صفحه اول

بررسی ظرفیت های نمایشی حکایت «زن پارسا»ی الهی نامه عطار برای اقتباس نمایشنامه

نگاهی به سابقة اقتباس از متون ادبی در هنرهای نمایشی­ ازجمله سینما، تلویزیون و تئاتر در جهان نشان می­دهد که اقتباس می­تواند خلأهای متنی موجود در بخش تئاتر و سایر انواع نمایش را به بهترین وجه پر کند. در ادبیات فارسی، به ­رغم توصیفی بودن متون ادبی، کم نیستند آثاری که ظرفیت­های نمایشی زیادی دارند و می­توان با بهره­گیری از آن­ها به غنای متون نمایشی افزود. یکی از این آثار که به دلیل شهرت منطق الطیر و...

متن کامل

اقتباس رادیویی از داستان های منثور عرفانی کتاب اسرار التوحید برای نمایش نامه

برنامه های رادیویی با بیان خاص رادیو در قالب های مختلف و با هدف فرهنگ سازی، آموزش، اطلاع رسانی، ایجاد مشارکت اجتماعی، صمیمیت و هم ذات پنداری با مخاطبان تولید می شود. یکی از قالب های رایج در دنیای رادیو، نمایش رادیویی است. نمایش، اقتصادی ترین وسیله بیانی ممکن برای تبیین حالت ها، تنش ها و یا احساس و موشکافی مناسبات و روابط متقابل انسان هاست. قالب نمایشی، تماشاگر یا شنونده را در درک و تفسیر متن پو...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023